CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, June 8, 2008

Menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran

MENYURUH KEBAIKAN DAN MENCEGAH KEMUNGKARAN

Allah SWT berfirman dalam hadis qudsi :

"serulah manusia berbuat kebajikan dan cegahlah mereka dari melakukan kemungkaran , sebelum tiba saatnya dimana kamu berdoa kepadaKu, tetapi Aku tidak mengabulkan doa kamu. Kamu meminta sesuatu daripadaKu,tetapi Aku tidak memberinya dan kamu meminta pertolonganku, tetapi Aku tidak menolong kamu."
(Hadis Qudsi riwayat Dailami dari 'Aisyah r.a)


Allah SWT memerintahkan for us untuk menyeru kepada kebajikan and kebaikan, and mencegah kemungkaran. Whats kebajikan and kebaikan, im sure everyone tau..for example the simple ones, seru ppl for solat, tutup aurat, makan benda2 yang halal, and kemungkaran? cegah people from menghampiri maksiat, cegah people from buka aurat.and semua perkara2 yang diharamkan dalam Islam. Kitani diingatkan oleh Allah agar melaksanakannya (menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran) NOW before the time comes when, maksiat and kemungkaran atu berleluasa, whichs the reality is happening now.everywhere..maksiat ada dimana2. go to the Mall.u can see banyak benda2 yg pelik. huhu. well not pelik lagi in the society.*sigh* couple holding hands, or even more than that. and simplest,orang buka aurat. dimana2 pun ada. padahal orang Melayu Islam? haiy ;( anyways, when the time comes, nada lagi orang berani menagur and melarang, thats when it comes,terjadi bala bencana dan ujian yang bertubi-tubi dari Allah. (whichs happening now.) and pada saat atu, no use of Doa', tidak bermanfaat permintaan kepada Allah dan tidak akan berhasil permohonan bantuan daripada Allah...kerana tidak akan didengari lagi,tidak akan diperhatikan dan tidak akan dipedulikan sedikit pun. huhu Nauzubillah min Zalik!

Dalam hadis qudsi yg tersebut diatas, ada isyarat agar setiap kejahatan dan kemaksiatan dalam masyarakat mestilah dicegah atau diubah, di saat kejahatan atu bermula, IF nda dicegah,ianaya akan menular, huhu menjadi penyakit kronik yang akan mengakibatkan kehancuran,bahkan orang yg inda melakukan kejahatan tersebut PUN AKAN tertimpa arah mereka.Rasulullah SAW bersabda :

"Apabila manusia melihat kemungkaran dan ia tidak berusaha

mengubahnya,ditakuti Allah akan menimpakan azab SeksaNYA secara

menyeluruh"

=S Lahaula wala Quwwata Illa Billah.. banyak sudah terjadi nowadays, dalam sejarah , tentang kehancuran sesuatu kaum atau bangsa kerana mengabaikan 'amar makruf dan nahi mungkar' . Allah mengemukakan contohnya mengenai nasib Bani Israil dari abad ke abad, seperti diterangkan dalam al-Qur'an :

"Telah dilaknat Bani Israil yang kufur dengan perantaraan lidah Nabi

Daud dan Isa Anak Maryam. Hal itu disebabkan mereka derhaka dan

melanggar peraturan,merekat tidak saling mencegah perbuatan2 mereka

yang mungkar. Sungguh sangat buruk yang sentiasa mereka lakukan itu"

[Surah Al-Maidah 78-79]

Amar makruf dan nahi mungkar is satu perjuangan yang memerlukan hati dan keteguhan pendirian,kerana dis pekerjaan menghadapi risiko dan bahaya.. siapa yang faham,akan faham. but,eventhough tugas ani bahaya, ianya sangat mulia dihadapan Allah.Membasmi kemungkaran adalah satu JIHAD,iaitu satu perjuangan suci yang diredhai oleh Allah. Perhatikan

hadis berikut :

"Jihad yang paling utama ialah menyampaikan kebenaran terhadap penguasa

yang zalim"

Come on Muslims and Muslimahs out there. kerja menyeru kepada kebaikan and mencegah kepada kemungkaran ani, is NOT only for ustaz and ustazahs.(oh even ada ustz ustzhs yang nda melakukan.huhu)ada my lecturer cakap, those yang ada ilmu ugama lebih,or atu andang bidang dorang, di hari kiamat,nanti akan disoal and dihisab MORE den yang lain..akan kena tanya,adakah menyampaikan,adakah mengamalkan segala yg telah dpelajari and all..huhu isint that scary? and dis kerja is not only or agensi2 yang berkenaan saja.BUT its tanggungjawab kitani semua.as mUslims! thats why we need ilmu, more readings,more to gather with org soleh and solehah. to gain ilmu, where we can have it dimana2.tergantung pada usaha masing2. again, jalan ini menuntut pengorbanan.. pengorbanan tenaga,masa,wang..and banyak..ready physically and mentally. let Allah be the judge nanti..for those people yang berkorban di jalan Nya..semata2 mencari keredhaanNya..menegakkan Islam semula!..again..dimanakan pejuang2 Islam? tepuk dada,tanya iman masing2 =) do u want to be one of those people that knw only to sit,read and wait? but NO action?

Semoga menambahkan lagi semangat kitani semua,terlebih2 lagi to me,
yang menyampaikan.Amin. semoga sentiasa dalam redha Allah.
Allahuakbar! <3>

1 comments:

nabilah zakaria said...

salam,, mohon copy ye,, syukran,,