CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, June 11, 2008

Ujian Kehidupan =)

Assalamualaikum everyone =D

Kaif halukum? Hopefully semua orang didalam keadaan sihat walafiat, sentiasa didalam kemanisan Islam dan Iman, dan sentiasa bertambah2 ceria dengan dihiasai ujian hidup yang menguatkan dan ketaqwaan yang menambahkan lagi rasa syukur diatas nikmat yang Allah beri =) Amin.

Today,kan cakap pasal Ujian Hidup. sebab lately ada beberapa ujian yang menguji kesabaran ana, especially sebagai hamba yang lemah and kerdil disisi Tuhan alam semesta. kadang-kadang ujian hidup yang terjadi adalah diluar dugaan kita, yang mana kita banar2 nda akan expect benda atu akan menimpa arah diri kitani. its out of imagination and out of reach. but it happened. Ujian yang membuatkan kitani kadang2 terasa tersungkur dihadapan Allah dan merasa hakikat kelemahan diri dan perlunya bimbingan dari Illahi. That's when kitani mula menaiki anak-anak tangga untuk mengenal Robb, mulai merasai diri sebagai hamba dan melihat Allah sebagai Robb.
Disinilah biasanya bermula, hidayah Allah mula mendekati pada orang yang ditimpa ujian, yang mana jika orang itu terus menikmati hidayah itu dan memegang dengan erat, dia termasuk didalam hamba2 yang beruntung, dan ada juga , hidayah berada didepan mata, dan bahkan ada yang merasa nikmat hidayah itu, tetapi sayangnya..perlahan demi perlahan terlepas dari genggaman..dan kembali seperti yang biasanya,kerana tiada istiqomah..dan terlalai dengan nikmat kemewahan dan dunia. Sememangnya ujian dalam kehidupan merupakan medan tarbiyyah untuk kitani mengenali lagi kebesaran dan keagungan Allah S.W.T. Ibn Qayyim pernah berkata "dijadikan kita manusia lemah supaya dengan kelemahan itu kita dapat meneropong kebesaran dan keagungan Allah SWT."

Some people lebih suka ditimpa ujian kepayahan dari ujian kemewahan. Kerana ujian kepayahan mendekatkan lagi diri kita kepada Allah dengan lebih-lebih lagi dengan perlunya bimbingan dari Allah dan terasa kelemahan diir,BUT,kebanyakannya ujian kemewahan ini membuat kita kadang2 terlupa darimana asal nikmat itu datang. iaitu ofcourse dari Pencipta kan.and also nikmat kemewahan ini membuatkan diri terasa 'senang' dan seolah2 kuat dan berkuasa. Sedangkan semua itu adalah ujian dari Allah. kemewahan dan kesusahan,semuanya ujian. dats why sahabat2 Rasulullah lebih takutkan ujian kemewahan dari ujian kemiskinan.

So yes, memang hidup banyak ujian, sebagai kaffarah dosa kita yang telah lalu.semoga kitani semua realize always..and menghargai nikmat ujian atu..but daripada ada orang yang masih dilalaikan.Nauzubillah kan. Ujian menambahkan kematangan kitani dengan berfikir jalan penyelesaian, open-up with orang2 yang dipercayai untuk membantu dan berkongsi,so that orang atu pun dapat mengambil iktibar,and sama2 memberi kekuatan dan ketenangan , bersesuaian dengan jalan Islam..but not by listening to rock music, hmm,teriak2 and apa2 benda yang merosakkan lah.yang diassume menyelesaikan masalah atu,BUT merumitkan lagi actually. Al-Qur'an and Sunnah is always the best way..=D

Oh Well..i have to decide on something, that once i decide, dat i will never turn back..so yes, yatah tu.kwang kwang.semoga Allah terus beri petunjuk dan hidayahnya. semoga keputusan yang ana akan buat, baik untuk diri, dan Deen. amin..mohon doa' everyone..

Till then,ilalliqa' insya-Allah. Wassalam <3

0 comments: